De bezaan is een zeil dat aangeslagen is aan de achterste mast, de bezaansmast, van een schip



zondag 29 augustus 2010

BLVC-plan Bezaanjachtplein

BLVC staat voor:
Bereikbaarheid
Leefbaarheid
Veiligheid
Communicatie

Dit plan is opgesteld door het ingenieursbureau der gemeente Amsterdam en is gedateerd 11 juni 2010. (Inmiddels is er een 2e versie van enkele maanden later, die slechts enkele kleine wijzigingen bevat).
Mocht u geïnteresseerd zijn in de inhoud hiervan dan kunt u contact opnemen met één der leden van de bewonerscommissie Bezaanjachtplein, alwaar een exemplaar ter inzage ligt.


De bewonerscommissie heeft een notitie gemaakt met betrekking tot dit BLVC-plan.
Hieronder vindt u de weergave van deze notitie.


(foto: Roland Witte)

De Bannekrant (uitgave Stadsdeel Noord/Woningcorporaties)
laat altijd alleen de mooie plaatjes zien.
Voor de bewoners van het Bezaanjachtplein echter
is de realiteit anders, getuige de foto hierboven!


Bewonerscommissie Bezaanjachtplein, 20-8-2010.


Aandachtspunten met betrekking tot het BLVC-plan.

Opmerking: Veel punten zijn niet duidelijk af te kaderen en hebben betrekking op meerdere onderwerpen tegelijkertijd.



Bereikbaarheid


Van groot belang is de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten.

Er dienen enkele laad- en losplaatsen beschikbaar te zijn.

Parkeerverbod langs het bouwhek.

Handhaving van de (tijdelijke) verkeersmaatregelen.

Duidelijke bebording, niet alleen voor autoverkeer, maar zeker ook voor fiets- en langzaam gemotoriseerd verkeer (Scooters, scootmobiels, etc) (omleiding hiervan via Statenjachtstraat).

Betonnen banden bij grasveldje ter hoogte van voormalig uitvaartcentrum, om te voorkomen dat men hierover het plein verlaat (komt nu regelmatig voor.

Volgens "onderzoek" zou er voldoende parkeergelegenheid zijn in de buurt. Maar volstrekt onhelder is hoe groot het gebied is waarover dit is bekeken. Wij zetten onze vraagtekens bij dit onderzoek en vrezen dat zowel tijdens de bouw als na voltooing er een tekort aan parkeergelegenheid zal zijn voor de huidige bewoners. Welke normen zijn voor dit onderzoek gehanteerd?


Leefbaarheid


Het schoonmaken van het Bezaanjachtplein en omgeving blijft een prioriteit, immers bouwactiviteit verhoogt de vervuiling en vergroot de onveiligheid.

Het zou prettig zijn als de stoepen eens zouden worden geëgaliseerd. Ook de conditie van de rijweg (momenteel klinkers) laat te wensen over: gaten door ontbrekende klinkers en plassen water door kuilen!

Het is leuk om in de krant (Kompas) te lezen dat de fiets- en voetpaden in de Banne worden aangepakt, maar wij merken er hier niets van! De conditie van het fietspad ten noorden van en parallel aan de IJdoornlaan verkeert al jaren in een deplorabele staat. Ik zie daar voorlopig nog geen verbetering in komen.

Het zou te makkelijk zijn om het Bezaanjachtplein maar over te slaan omdat er toch gebouwd gaat worden. Vergeet niet dat de bewoners er ook moeten wonen, ondanks de jarenlange (minstens 6 jaar) overlast die de bouw en sloop van 2 grote bouwprojecten met zich mee brengt (of eigenlijk 3, want gemakshalve wordt de vernieuwbouw van de Kadoelerbreek maar niet vermeld, terwijl we daar ook inmiddels al een jaar overlast van hebben ondervonden).

Wat betreft de afscheiding van het bouwterrein:

Wij stellen voor om deze uit te voeren d.m.v. een deugdelijk hekwerk, voorzien van doek, of een houten schutting, om overlast en vervuiling door zand en stof tegen te gaan.

Het is misschien een leuk idee om dit (door kinderen) te laten beschilderen? Is tegelijkertijd dan een zinvolle activiteit voor de kids?!

Hoewel het met de bouwwerkzaamheden weinig te maken heeft valt voor ons ook de overlast van groepen spelende kinderen op het speelterrein onder het hoofdstuk leefbaarheid.

Met name het aantal decibel dat geregeld wordt geproduceerd (80 dec.) zorgt voor veel irritatie.

Ook het feit dat er dikwijls door zeer jonge kinderen tot wel 24:00 uur luidruchtig wordt "gespeeld" is een bron van zorg.

We vinden het daarom van belang dat er meer en vaker toezicht wordt gehouden, niet alleen overdag, maar zeker ook `s avonds) door bijvoorbeeld de Buurtregiseur of Straatcoaches.

Een mogelijke reactie zal zijn: "kinderen moeten spelen." Wij zullen de laatsten zijn die dat zullen tegenspreken. Kinderen moeten natuurlijk kunnen spelen, maar niet ten koste van alles! Er zijn meer mensen op de wereld!

Als u wilt weten over welke overlast we het hier hebben nodigen wij u graag uit om dit bij een van ons te komen aanhoren.


Veiligheid


Het lijkt ons van belang dat er voldoende bewaking en verlichting aanwezig zal zijn op en in de nabijheid van het bouwterrein. Immers bouwwerkzaamheden trekken nu eenmaal criminaliteit aan, niet allleen op de bouwterreinen, maar ook in de directe omgeving (auto- en woninginbraak!).

Wij pleiten daarom voor meer en extra toezicht gedurende de komende jaren. Voor dit moment omdat er sprake is van braakliggende terreinen en bouw. Voor de toekomst omdat er sprake is van een grote verdichting (meer woningen, meer mensen) van onze buurt.


Communicatie


Wij zouden het op prijs stellen als er regelmatig overleg zou plaatsvinden tussen de Bewonerscommissie en de buurtregiseur, buurtmeester en toezichthouder/wegbeheerder, bijv. 1 x per kwartaal?.

Maar ook is een betere communicatie met de verantwoordelijken voor de openbare ruimte wenselijk (Dhr. Mouton, wethouder Paquay?) .


Conclusie:


Ook gedurende bouw en sloopwerkzaamheden moeten mensen op een aangename, in ieder geval toch acceptabele, manier kunnen wonen.

Extra schoonmaak/ onderhoud/ toezicht/ overleg kan daar in belangrijke mate aan bijdragen.



Ook voor een blik op de tekening van de bouwplaats kunt u bij een der leden van de bewonerscommissie inzage krijgen.

Mocht u willen weten hoe de toekomst er uit gaat zien, een glazen bol hebben wij niet, maar de maquette is te bezichtigen op adres Ankerplaats 22.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten